Podstawy:

Pasek podręczny - można na nim umieszczać pokarmy, leki i mikstury (będąc w zakładce bagażu, zaznaczyć wystarczy opcję "podręczny"). Aby użyć czegoś z paska podręcznego, wystarczy kliknąć na przedmiot na nim umieszczony. Można też go przesuwać, chwytając za niebieskie pole z krzyżykiem.

Czat graczy - można na nim pisać ze wszystkimi graczami. Da się go zminimalizować, klikając napis "Ukryj", a także przesunąć, chwytając za napis "Przenieś".

Powrót do gry - kliknij ten przycisk, aby powrócić do gry. Ukaże Ci się mapa terenu wraz z Twoją postacią po środku.

Aby przemieszczać się po terenie, klikaj miejsca obok Twojej postaci (zależnie od tego, w jakim kierunku chcesz się udać), która zawsze będzie się znajdować na środku mapy.

Pasek statystyk - wyświetla statystyki postaci, takie jak:

  • Złoto - ilość złota (waluty Maeterii) noszonego przy sobie w sakiewce.
  • Energia - parametr, który maleje przy każdej czynności (poruszanie się, wydobycie, produkcja). Jeśli spadnie do zera, nie można nic robić, odnawia się o północy.
  • Zdrowie - maleje, jeśli podczas walki (z graczem, monstrum czy z NPC) odnosisz obrażenia. Jeżeli spadnie poniżej 1, musisz się uleczyć (w przeciwnym razie nie jesteś w stanie nic robić). [ zdrowie aktualne / zdrowie maksymalne ]
  • Kondycja - maleje podczas poruszania się (poza drogą) oraz podczas walki. Gdy spadnie poniżej 1, musisz coś zjeść (w przeciwnym razie nie jesteś w stanie nic robić). [ kondycja aktualna / kondycja maksymalna ]
  • Mana - parametr odpowiedzialny za używanie magii. Jest zużywana podczas walki. [ mana aktualna / mana maksymalna ]
  • Bagaż - ilość przedmiotów i uzbrojenia, jakie nosisz przy sobie. Można zwiększyć bagaż maksymalny używając lokomocji (np. osioł). Jeżeli ilość posiadanego bagażu przekroczy maksimum, nie możesz poruszać się, musisz pozbyć się nadmiaru. [ bagaż aktualny / bagaż maksymalny ]
  • Doświadczenie - rośnie podczas walki, wydobycia, produkcji. Wymagane do zdobywania kolejnych poziomów postaci. [ doświadczenie aktualne / doświadczenie wymagane do osiągnięcia kolejnego poziomu postaci ]
  • Kondycja A/O (atak/obrona) - zużycie kondycji podczas walki. Niemal każde założone uzbrojenie podnosi te zużycie, dodatkowo broń ofensywna podnosi je podczas rundy w walce, w której atakujesz. [ zużycie kondycji w walce podczas rundy ofensywnej / zużycie kondycji w walce podczas rundy defensywnej ]

Wskaźnik zdrowia - graficzny wskaźnik posiadanego zdrowia.

Wskaźnik kondycji - graficzny wskaźnik posiadanej kondycji.

Wskaźnik magii - jeżeli używasz czaru, jest on wyświetlony w tym miejscu, a obok niego graficzny wskaźnik posiadanej many magicznej.

Pas walki - jeżeli masz nałożony pas walki, możesz umieszczać na nim pokarmy czy leki, które mogą w razie potrzeby zostać użyte w walce.

Zakładki - zbiór podświetlanych przycisków, po kliknięciu których, wyświetlone zostają kolejne zakładki:

  • Gra - odświeża mapę terenu i postaci znajdujące się na niej. Przy włączonej zakładce pozwala powrócić do widoku mapy terenu.
  • Postać - zakładka pokazująca cechy postaci i jej parametry, obrazująca założone uzbrojenie, wyświetlająca listy wyuczonych zawodów, zdolności i używanych eliksirów.
  • Uzbrojenie - wyświetla listy posiadanych broni i uzbrojenia, które można w tej zakładce zakładać i zdejmować. Ilość posiadanego przy sobie uzbrojenia zwiększa zajętość bagażu.
  • Mapa świata - podgląd mapy całego świata, w którym się znajdujesz.
  • Bagaż - tutaj możesz wyświetlać listy posiadanych pokarmów i leków (tutaj ich używasz, umieszczasz na pasku podręcznym), surowców, eliksirów (ich również tutaj używasz), narzędzi potrzebnych do pracy, ksiąg magii czy klejnotów.
  • Poczta - w tej zakładce mozesz pisać i wysyłać wiadomości do innych graczy, możesz też odczytywać korespondencje. Jeżeli ikona jest podświetlona, oznacza to, że masz jakieś nieodczytane wiadomości (podswietlone w zakładce na niebiesko) lub ktoś wysłał Ci nową wiadomość.
  • Menu - zawiera zbiór mniejszych zakładek i linków, takich jak: Profil gracza, Forum Smoczych Jeźdźców, Smokopedia, Top 10, FAQ, Regulamin gry, Radar ;] i przycisk do wylogowania.
  • Magia - zawiera zbiór wyuczonych zaklęć. W tej zakładce mozesz je aktywować lub dezaktywować.
  • Dziennik zdarzeń - lista wszystkich ważniejszych zdarzeń.
  • Questy - zawiera listę questów rozpoczętych (wraz ze wskazówkami do nich) oraz questów wykonanych.
  • Klan - wyświetla najważniejsze informacje o klanie, jeśli już do jakiegoś należysz.
  • Obóz - pozwala na powolną regenerację i odzysk energii, zdrowia, kondycji i many magicznej. Można też przy ognisku upiec posiadane ziemniaczki. Po kilku sekundach od rozpoczęcia obozowania, Twoja postać staje się niewidoczna dla innych graczy.



Pierwsze kroki:

Wejdź w zakładkę "Uzbrojenie" i załóż posiadane elementy garderoby. Możesz też w zakładce "Bagaż" wybrać pokarm i leki, które mają znajdować się na pasku podręcznym. Wykorzystaj posiadane złoto i zakup jedzenie, które pozwoli zwiększyć Twoją kondycję po wyczerpującym marszu. Unikaj ciężkiego terenu, takiego jak las, bagna, czy góry. Na początku najlepiej poruszać się po drodze lub łące (choć i tu możesz czasem spotkać groźnych przeciwników). Pozwoli to Twojej postaci ograniczyć stratę energii oraz kondycji, która spada bardzo szybko na nieprzyjaznym terenie
(w prawym górnym rogu mapki terenu widnieje informacja, na jakim typie terenu się obecnie znajdujesz)
.

Karczma, do której masz się udać na podstawie questa początkowego "Morska katastrofa", znajduje się we wskazanym strzałką miejscu.

Ikonka wejścia do lokacji - pojawia się, gdy Twoja postać znajdzie się w miejscu zaznaczonym jako lokacja. Klikając ją, otwierasz zakładkę tej lokacji.

Ikonka zdarzenia - pojawia się wtedy, gdy inny gracz wykona na Tobie jakąś interakcję (zaatakuje, okradnie, przekaże przedmiot, broń czy złoto). Klikając na nią, otworzysz małą listę zdarzeń, o których ta ikonka informuje.

Ikonka napotkanych postaci - pojawia się w momencie, gdy stoisz w jednym miejscu z innym graczem. Klikając ją, otwierasz listę napotkanych postaci. Jeżeli chcesz podejrzec kogoś, by dokonac jakiejkolwiek interakcji, klikasz na wybrany login z listy. Otworzy Ci się wtedy zakładka podglądu napotkanej postaci.

Okienko zniszczonego uzbrojenia - jeżeli któreś z elementów noszonego przez Ciebie uzbrojenia zacznie się niszczyć, pojawi się te okienko. Możesz je dowolnie przesuwać, chwytając za napis "Uwaga". Wyświetla części uzbrojenia, które są mocno poniszczone. Klikając je, otwierasz zakładkę uzbrojenia. Oznacza to, że należy te przedmioty naprawić (w odpowiedniej lokacji) albo zakupić niebawem nowe. Gdy zniszczone uzbrojenie rozpadnie się, zostanie zdjęte lub naprawione, okienko te zniknie.



Punkty rozwoju (PR):

Siła - jest wymagana do używania większości broni i uzbrojenia, podnosi też atak własny postaci.

atak własny = poziom postaci + (siła / 2) [w zaokrągleniu]

Zręczność - jest wymagana do używania wielu broni i części uzbrojenia, odpowiada też znacząco za szanse trafienia i częściowo za szanse uniku w walce.

szansa trafienia = 2 * zręczność + szybkość

Szybkość - odpowiada za prawdopodobieństwo ofensywy w walce (im większa, tym częściej będziesz osobą atakującą podczas starcia), odpowiada też znacząco za szanse uniku i częściowo za szanse trafienia w walce.

szansa uniku = 2 * szybkość + zręczność

Witalność - podnosi poziom maksymalnego zdrowia postaci, każdy punkt witalności podnosi zdrowie maksymalne o 5.

Inteligencja - wymagana do używania niektórych broni i części uzbrojenia, podnosi poziom many, a przez to zwiększa ilość rzucanych zaklęć podczas walki.

mana maksymalna = inteligencja * 2 [mnożnik jest większy dla profesji magicznych]

Wytrzymalość - jest odpowiedzialna za obronę własną postaci a także za jej maksymalna kondycję, każdy punkt wytrzymałości podnosi kondycję maksymalną o 3.

obrona własna = poziom postaci + (wytrzymałość / 2) [w zaokrągleniu]

Zawody:

Na początku gry otrzymujesz w spadku po przodkach jeden z zawodów dostępnych w grze. Warto byłoby wybierać kolejne zawody, które będą powiązanie z otrzymanym.
Każdy awans da Ci 1 punkt wiedzy. W miarę rozwoju postaci będziesz miał coraz więcej punktów wiedzy, co oznacza możliwość nauki wielu zawodów, gdyż, jak wiadomo, nic nie przychodzi łatwo. Ponadto, aby podjąć naukę potrzeba odpowiedniego narzędzia, np. rybak - wędki, młynarz - żaren młyńskich, rolnik - kosy itp. Gdy przepracujesz 30 pełnych godzin, jako czeladnik wybranego zawodu, uzyskasz rangę nowicjusz i będziesz mógł rozpocząć produkcję.

Zdobywanie doświadczenia:

Twoim głównym źródłem doświadczenia w pierwszej fazie gry będzie pokonywanie zwierząt w lokacjach tj. łąka. Daje to najlepsze efekty, gdy zużycie energii i kondycji jest dość niskie, a na ilość walk nie można narzekać. Każdy gracz dostaje sztylet, który powinien na siebie ubrać, a także lekkie uzbrojenie. Dobrze jest także zakupić jedzenie dodające kondycję i trochę lekarstw. Systematycznie uzupełniane potrzeby posiłku i leczenia sprawią, że nasz bohater będzie wygrywał nawet z silniejszymi stworzeniami. Jeśli nasza postać jest przedstawicielem ras takich jak troll, czy krasnolud - radzę pierwsze punkty doświadczenia zainwestować w kondycję. Natomiast, jeśli gramy elfem lub niziołkiem - w szybkość lub zręczność. To przyspieszy rozwój naszej postaci poprzez częstsze zwycięstwa.

Questy:

Zadania, nazywane questami, znajdziesz w trakcie przemierzania ścieżek Maeterii. Na samym początku otrzymasz quest "Morska katastrofa", który oprócz doświadczenia, pomoże Ci się oswoić ze światem gry. Kolejne questy będą dostępne, gdy spełnisz wymagania poziomowe lub posiadać będziesz odpowiednie statystyki (np. siła, wytrzymałość), by podjąć wyzwanie.

Dalszy rozwój postaci:

Gdy poznasz już świat gry, możesz podążać własną ścieżką. Warto współpracować z innymi graczami poprzez tworzenie wspólnych klanów. Można także prowadzić walki międzyklanowe, albo po prostu utrudniać życie innym jako "czarny charakter".

Wciel się w rolę bogatego, wpływowego kupca lub honorowego wojownika walczącymi z potworami terroryzującymi Maeterię. Masz całkowicie wolny wybór, a jak postąpisz - zależy wyłącznie od Ciebie :-)


Smoczy Jeźdźcy 2008-2024 All Rights Reserved